Köpvillkor

Köpvillkor

1. Allmänna villkor
2. Frakt och leverans
3. Leveranstid
4. Betalning
5. Ångerrätt och bytesrätt
6. Reklamation av vara
7. Transportskador eller saknat paket
8. Personuppgifter och cookies


1. Allmänna villkor 

  • För att lägga en order måste du ha fyllt 18 år.
  • Produktinformation och priser lämnas med reservation för tryckfel, leverantörers prishöjningar och slutförsäljning.
  • Tänk på att produktbilderna inte alltid exakt återger produkternas verkliga utseende. Hur färgen återges kan bero på vilken typ av bildskärm du har och vilka inställningar den har.
  • Köpvillkoren gäller vid köp på www.ekebymobler.se. Vid köp på plats i butik i Ekeby gäller delvis andra villkor.

2. Frakt och leverans

Fri frakt gäller alla köp över 1500:-. Vid köp för under 1500:- tillkommer en fraktkostnad på 79:- oavsett vikt eller volym.

2.1 Leverans
Större försändelser som exempelvis soffor, sängar och matgrupper levereras med våra egna bilar eller med DHL hem till dig. Det innebär att dina varor levereras i paket, vardagar dagtid mellan 8-17*, till närmaste tomtgräns eller port förutsatt att en lastbil kan ta sig dit. In- eller uppbärning ingår ej. * leveranstiderna kan avvika beroende på vart i landet du bor då förbestämda leveransdagar kan förekomma om du bor på en ö eller i glesbebyggt område kan vi inte garantera att leverans sker till alla orter, alla dagar i veckan.

Innan leverans sker blir du aviserad via telefon eller sms av vår leveransavdelning eller DHL, dagarna innan planerad leverans, för överenskommelse om leveransdag och ett tidsintervall. 

Inom 4 dagar efter att DHL aviserat om leveransen första gången måste du kunna ta emot dina varor, i annat fall debiteras du med en kostnad för lagerhyra på 150:-. Har en dag och tid för leverans överenskommit med dig och du inte är hemma eller på något sätt inte kan ta emot leveransen vid avtalat leveranstillfället debiteras du med en kostnad på 250:- för ny leverans.

Mindre försändelser, upp till 20 kg och kortare än 150 cm, skickas som paket till ett utlämningsställe nära dig. Där hämtar du ut paketet när det passar dig, dock senast inom 14 dagar.

Avisering om när dina varor finns att hämta, kommer via sms eller avi i din brevlåda. Hämtar du ej ut ditt paket debiteras du med en kostnad på 295:-, detta för att täcka frakt, returfrakt och hantering. Denna summa debiteras antingen genom faktura eller som avdrag på returen, efter att varan återkommit oss.

Behöver du ändra leveransadress efter att din order lämnat vårt lager kan vi hjälpa dig med det till en kostnad av 250:-.

För att minska leveranstiden kan din beställning i vissa fall skickas direkt från vår leverantör.

2.2 Hämta själv 
Du kan välja att hämta dina varor själv på vårt lager under butikens öppettider. Vårt lager ligger i direkt anslutning till vår butik. Vi meddelar dig via telefon eller e-post när dina varor finns klara för avhämtning. Vid utlämningen ska du kunna uppvisa orderbekräftelse eller giltig legitimation. Vi har flera lånesläp som du kan låna utan kostnad.


3. Leveranstid

Vi arbetar för att leverera dina varor så snabbt som möjligt om inget annat avtalats. Leveranstiden kan variera mellan produkterna, därför finns det angivet under varje produkt hur snart vi kan leverera dina varor till dig. Alla leveranstider är preliminära och avser tiden från det att vi mottagit och registrerat din order tills dess att försändelsen skickas från vårt lager.
Om du gör en beställning med flera varor som har olika lång leveranstid, skickas alla varor i en och samma sändning när samtliga varor ankommit till vårt lager. Skulle den angivna leveranstiden avvika kontaktar vi dig via telefon eller e-post. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från alla ersättningskrav till kund gällande leveransförseningar. 


4. Betalning

Vi erbjuder trygga och säkra betalningar med våra samarbetspartners Klarna och DIBS.

4.1 Kortbetalning
Du kan enkelt betala med VISA eller MasterCard. När du är klar med din beställning omdirigeras du till DIBS där du fyller i ditt kortnummer, kortets giltighetstid och CVC-kod, (som du finner på baksidan av kortet). Pengarna dras direkt från ditt kortkonto när du klickat på "Betala nu".  Vi använder oss av Verified by Visa som är en global säkerhetsstandard framtagen av VISA och Mastercard för betalningar över internet. Överföringen av pengarna sker med SSL-kryptering för att ingen obehörig ska komma åt dina kortuppgifter. Vi på Ekeby Möbler får aldrig tillgång till dina kortuppgifter.

4.2 Klarna faktura och Klarna konto

Handla nu - betala efter leverans. När du väljer betalsätt Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor, med en betalningstid inom 14 dagar.

Med Klarna konto kan du dela upp betalningen räntefritt - delbetala från 50:-/månad. Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det tillkommer alltid en avi-avgift om 29:- per månad och du kan när som helst betala av hela beloppet på en gång.

Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 50:- samt en dröjsmålsränta om 26 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. I detta fall kommer du att få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte hos Klarna. 

Klicka här för att läsa mer om Klarnas tjänster


5. Ångerrätt och bytesrätt

När du handlar på ekebymobler.se eller via telefon gäller distanshandelslagen.

Du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du tagit emot varan. Varan ska returneras i originalemballage oanvänd och i originalskick. När du nyttjar ångerrätten eller bytesrätten står du som kund för returfrakten. Kontakta oss på kundservice@ekebymobler.se så hjälper vi dig.

Så snart varan är åter hos oss och synad av vår serviceavdelning görs en återbetalning/justering efter att fraktkostnaden dragits av från beloppet.

Ånger- och bytesrätten gäller inte om en produkt är specialtillverkad för dig, som exempel när du ändrat tyg på en soffa eller säng. Den gäller inte heller vid köp av sängkläder, täcken, kuddar, madrasser och överkast om originalförpackningen är bruten då dessa produkter räknas som hygienartiklar.


6. Reklamation

Du har enligt konsumentköplagen 3 års reklamationsrätt. Vi kontrollerar samtliga varor för eventuella fel i så stor utsträckning som möjligt, innan vi levererar dem till dig. Om det mot förmodan ändå är något fel på din vara måste du kontakta oss. Underlätta gärna din reklamation genom att dokumentera ev. synliga skador/förändringar med bilder.

När vi mottagit giltigt reklamationskrav kontaktar vi dig för avhjälpande av felet eller översänder eventuella returhandlingar. Vid retur av reklamerad vara står vi för returkostnaden. Vid eventuella reklamationstvister följer vi Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. En giltig reklamation förutsätter att alla skötselråd följts och normal aktsamhet iakttagits.


7. Transportskador eller saknat paket

Du som tar emot leveransen är ansvarig för att syna att paketet inte har några synliga skador och att kontrollera att rätt antal paket kommit fram innan du skriver under fraktsedeln. Skulle något avvika med din leverans måste det vara inskrivet på fraktsedeln och signerat av dig och föraren.

Samma gäller när du hämtar ut ditt paket hos ditt lokala paketombud. Skulle paketet vara skadat är det ditt ansvar att få det noterat på utlämningskvittot tillsammans med butikens stämpel, datum och signatur.

Ta sedan kontakt med oss så snart som möjligt, (inom 3 dagar), för att vi ska kunna hantera ditt ärende.

Du har 3 dagar på dig att packa upp och syna dina varor från det att du mottagit dem. Upptäcks en skada vid uppackningen skall detta anmälas till oss senast inom 3 dagar från mottagandet. Spara originalemballage för att reklamationen skall kunna hanteras korrekt. Kontakta oss på kundservice@ekebymobler.se och beskriv ditt ärende, ange ordernummer och skicka med bilder på emballage och produkten i helhet samt detaljbilder på skadan. Vi tar ej ansvar för eventuella dolda transportskador som anmälts senare än 3 dagar efter leveransdatum. Notera att varorna inte får förflyttas eller användas innan reklamationen är godkänd.


8. Personuppgifter och Cookies

De person- och kontaktuppgifter du lämnar till oss i samband med köp eller annan kontakt hanteras i enlighet med Svenska Personuppgiftslagen (PUL). När du lägger en beställning hos oss godkänner du att vi använder och lagrar dina uppgifter i våra datasystem för att kunna fullfölja våra åtaganden gentemot dig. Det handlar t.ex. om att kunna meddela orderstatus och leverera dina varor.

Vi använder oss av cookies för att underlätta ditt besök på ekebymobler.se. Cookies används även för att mäta trafiken på www.ekebymobler.se och för statistikändamål. Informationen vi samlar in är anonym och innehåller inga personliga uppgifter såsom namn eller e-postadress. Information om dig kan inte spåras av oss.